Streekstad Centraal

Rijkswaterstaat heeft een serie 'Smart Mobility' vlogs gelanceerd, waarin wordt uitgelegd hoe er in Nederland voor wordt gezorgd dat weg- en waterverkeer zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Het landelijke project heet 'Blauwe Golf Verbindend'. Natuurlijk kon daarbij een kijkje in bediencentrale De Lange Balk in Heerhugowaard niet ontbreken.

In de zevende blog komt De Lange Balk aan bod, de centrale van waaruit inmiddels zeven bruggen op afstand worden bediend, met de bedoeling tot uitbreiding naar 44 bruggen en sluizen. Mike Backers legt uit hoe het brugmanagementsysteem werkt. "BMS verzamelt allerlei soorten informatie om ons van een bedienmoment te voorzien. Daar zijn verschillende bronnen voor. Hulpdiensten worden gemeld, openbaar vervoer, maar ook de aanmeldingen van de Riverguide app voor de pleziervaart en de beroepsvaart."

De beroepsvaart heeft ongehinderde doorgang, maar de pleziervaart niet. Door de pleziervaart te clusteren, blijft de openstelling van bruggen beperkt. Schippers weten dan ook waar ze aan toe zijn, zodat ze niet onnodig lang hoeven te wachten. "Dan hebben we een bedienaar die aan de hand van het wegverkeer gaat bepalen: nu is het veilig en nu ga ik bedienen."

Bas Leijen is erg blij met de Riverguide app. Voorheen moesten pleziervaarders als hij, aan de hand van informatie op de website van Rijkswaterstaat, puzzelen hoe het zat met iedere brug waar ze onderdoor wilden. "Die app doet dat heel snel, in één keer. De communicatie gaat ook lopen van ons naar de brugwachters en sluiswachters. En omdat wij nu ook teruggekoppeld krijgen wanneer bruggen en sluizen gaan draaien, kunnen we daarop anticiperen."

Ook voor autoverkeer is de app nuttig. Martijn van Hangstum, projectleider Blauwe Golf Verbindend: "Wij delen al van meer dan 300 bruggen realtime of die open of dicht staat. Uit onderzoek blijkt dat automobilisten in veel gevallen wat langzamer rijden als die een melding krijgen, of dat ze ervoor kiezen om een alternatieve route te gaan volgen. En ze waarderen de informatie enorm. We kregen zelfs een 7,8". Doel is om via de Riverguide app niet alleen real time door te geven wanneer bruggen of sluizen open staan, maar ook verwachte openingstijden. (beeld: YouTube / Rijkswaterstaat)

SFbBox by casino froutakia

Meer weten over adverteren op Streekstad Centraal? Bel 072 844 98 48 of mail ons: info@streekstadcentraal.nl